Härlig 4-3-seger hemma mot Djurgården på isen i SHL. Samtidigt plockade CMore upp Brynäs IF:s hållbarhetsarbete i TV-sändningen.

– Det handlar om de globala hållbarhetsmålen. Det är ett gemensamt språk som alla stora företag köper in på, säger Johan Cahling, Brynäs IF:s direktör för hållbarhet och varumärkesutveckling.

På tisdagen landade Brynäs IF en viktig trepoängare via 4-3 hemma mot Djurgården i SHL.

Parallellt med utvecklingen på isen pågår ett ständigt arbete utanför den – för att både stärka våra möjligheter på isen framåt, och möjliggöra för föreningen att vara en positiv kraft även utanför den.

Det arbetet uppmärksammades av CMores hockeyprofil Niklas Wikegård, som intervjuade Johan Cahling om vårt arbete i ena periodpausen.

Samtalet inleddes med en kort förklaring kring vad vårt arbete inom den sociala hållbarhetsdimensionen (En bra start) är – och hur den rena dräkten kommer in i bilden.

– Det handlar om att vi själva vill och behöver ta ett större ansvar i samhället för att vara relevanta i samhället. Våra största partners vill göra samma sak. En bra start är en social verksamhet för alla barn där vi vill hjälpa till att skapa en bra start för barn och unga från Gävle, via regionen ut i världen tillsammans med UNICEF. Den rena dräkten är symbolen för det arbete vi gör tillsammans med våra partners och UNICEF. Företag söker andra värden än de traditionella, och vi vet att det här är rätt väg att gå, säger Johan Cahling.

Niklas Wikegård, CMore: Finns det en plan för hållbarhetsarbetet i Brynäs IF?

– Det finns en bra plan. Ett beslut från styrelse och ned att vi ska ta ett större ansvar. Det handlar om att ta vårt ansvar för att påverka alla hållbarhetsdimensioner oavsett om det är den sociala, den som rör klimatet och miljön eller den som rör välgång för oss själva och andra aktörer som berörs av oss. Det är inte längre okej att göra vinst och resultat baserat på att bete sig hur som helst. Jag tror att alla ser det som händer i dag, det räcker att följa Greta så förstår man att miljoner, miljoner ungdomar över hela världen driver för att rädda vårt klimat och ge fler en bra start. Företagen driver åt samma håll. Alla ligor, klubbar och förbund som vill vara relevanta i framtiden behöver jobba med hållbarhet.

I helgen som gick var Brynäs IF:s klubbdirektör Michael Campese i Tyskland och Berlin tillsammans med Johan Cahling för att möta en konstellation av 86 europeiska hockeyklubbar.

En av föreläsningarna handlade om hållbarhetsarbete.

Och Brynäs IF lyftes fram som en föregångare och inspirationskälla för alla 86 klubbar. Johan Cahling ser en stor potential för exempelvis vår svenska toppliga, SHL, att växa som samhällskraft.

– I grunden är alla SHL-klubbar starka samhällskrafter. Det SHL bör, ska och kommer att göra är att arbeta mer konsekvent med hållbarhetsfrågor. Det arbetet pågår nu. Jag har sagt i några år nu att SHL kan bli Sveriges starkaste samhällskraft. Vi har miljoner följare runtom i städerna, vi har tiotusentals företag runt klubbarna och tillsammans är vi en enormt stark kraft. Senast i söndags var vi i Berlin och träffade 86 klubbar i Hockeyeuropa och diskuterade de här frågorna. Tänk dig själv om 86 klubbar, sju ligor och förbund skulle jobba med hållbarhetsfrågor. Vilka resultat det skulle kunna ge. Det är det jag vill se.

Niklas Wikegård, CMore: När det kommer till en stor stark sponsor som exempelvis Coca-Cola, vilka är de första frågorna den typen av multijätteföretag ställer?

– Det spelar ingen roll om det är här i hockeyn eller fotbolls-VM. Det handlar om hållbarhetsfrågorna. Alla såg Coca-Cola i dam-VM. Vilka investeringar de gör. Det handlar om de globala hållbarhetsmålen. Det är ett gemensamt språk som alla företag köper in på. Det är FN som satt de 17 globala målen för att rädda världen egentligen … med Greta då. Vi i Brynäs har valt att gå i linje med det här och kommer driva stenhårt på hållbarhet tillsammans med våra partners och en halv miljon Brynäsare. Jag tror stenhårt på att SHL kommer bli Sveriges starkaste samhällskraft.

Brynäs IF hållbarhetsmodell.jpg

Brynäs IF arbetar sedan 2014 med hållbarhetsfrågor tillsammans med våra huvud- och officiella partners.

Våra huvudpartners är: Sandvik Coromant, LF Gävleborg, Bilbolaget, Gävle kommun och Bauer.

Våra officiella partners är: Gävle Energi, Gevalia, Intersport, BillerudKorsnäs och Clockwork.