Klimatet på sociala medier påverkar alla – både barn och unga samt vuxna.

Nu väljer Brynäs IF och En bra start att agera i frågan med ett projekt över hela verksamhetsåret 2019/20.

— Så som vuxna pratar, så pratar barn. Det räcker att titta i våra egna kommentarsfält för att förstå att vi vuxna har ett jobb att göra med att sätta bättre exempel i hur vi uttrycker oss, säger Johan Cahling, Brynäs IF:s direktör för hållbarhet och varumärkesutveckling.

En bra start är Brynäs IF:s verksamhet inom den sociala hållbarhetsdimensionen.

Sedan 2014 besöker En bra start, både via verksamhetens personal samt spelarna i Brynäs IF:s representationslag, skolor i vår region för att vara en kompletterande kraft till skolornas egen vardag.

I fem års tid har vi tagit kampen för att skapa schysstare kompisar på fysiska platser.

Nu väljer vi att uppgradera budskapet även till digitala miljöer.

— Ungas mobilvanor i dag är omfattande och påverkar deras liv i stor utsträckning. Klimatet kan vara tufft och sättet barn kommunicerar med varandra genom telefonerna kan antingen lyfta upp dem, eller få dem att må sämre. Det är en samhällsutmaning vi vill adressera, och vara med och göra något åt, genom både vår dagliga verksamhet med En bra start och genom kraften i ishockeyn, säger Johan Cahling.

En bra starts aktivitet ”kompis” går bland annat ut på att våra aktivitetsansvariga Kristian Nervik Nilsen och Alexander Corpeno Bäcklin besöker skolklasser och håller interagerande föreläsningar under namnet ”kompissnack”.

Genom kompissnacken tillsammans med spelarbesöken träffar En bra start årligen drygt 13 000 barn.

Från september 2019 har kompissnacken tilldelats en egen sektion kopplat just till sociala medier.

— Vi har följt forskningen inom området, och hittills har den konstaterat att psykisk ohälsa ökat kraftigt hos barn i ålder 10-17 år – men bara kunnat bekräfta att mobilvanorna med sociala medier kan vara en bidragande orsak. Vi anser ändå att det är så tydligt att klimatet på instagram, snapchat, youtube och så vidare påverkar välmåendet hos den generation vi träffar nu att vi vill göra en betydande insats, säger Pernilla Dalborg, verksamhetschef för En bra start.

Kompissnacken pågår under hela säsongen 19/20.

— En bra starts verksamhet handlar inte om enskilda nedslag över en dag, utan vi arbetar långsiktigt och över tid. Visst hade vi kunnat gå ut och tagit ställning med ett budskap och varit klara där. Men genom att föreläsa för barnen vi träffar och diskutera budskapet i flera månaders tid, och kanske flera säsonger framöver, är vår uppfattning att vi kommer nå fram på ett bättre sätt, säger Pernilla Dalborg.

En delfinal för projektet kommer att vara firandet av Barnkonventionens dag i Monitor ERP Arena tisdagen den 19 november.

Fram till dess har En bra start i samarbete med skolor, lärare och rektorer gett skolklasser i årskurs 5-6 uppdrag att tillsammans ta fram nycklar för hur vi alla kan skapa godare vanor för hur vi uttrycker oss i sociala medier.

— Barnkonventionens dag-firandet har alltid haft ett huvudtema. Förra säsongen jobbade eleverna med miljöfrågor och hur vi kan bli bättre för klimatet. Nu riktar vi fokus på den sociala hållbarhetsdimensionen och pratar om just beteendet i sociala medier. Vi tycker det är viktigt att eleverna blir involverade och känner att de själva är med och påverkar innehållet i lektionerna och Barnkonventionens dag-firandet, säger Dalborg.

Projektet kring sociala medier gäller inte bara de barn och unga En bra start träffar.

Beteendet av hur vi uttrycker oss om och till varandra i sociala medier gäller i högsta grad även vuxna.

— Det här projektet klubbades igenom av vår styrgrupp med våra huvudpartners redan innan sommaren. Men bara senaste matcherna för framför allt vårt herrlag visar vilket jobb vi har i hela samhället, inte bara Brynäs IF, kring att lyfta den här frågan. Det räcker att titta i våra egna kommentarsfält efter en förlust för att förstå att vi vuxna kan sätta bättre exempel för barnen i vår omgivning. För så som vuxna pratar, så pratar barn, säger Johan Cahling.

Och fortsätter:

— Sedan är det viktigt att poängtera att det absolut inte handlar om att vi vill censurera konstruktiv och befogad kritik vid en förlust. Alla i föreningen är alltid oerhört självkritiska och besvikna efter förluster och vet att den konstruktiva diskussionen är en viktig del i den position ishockeyn har som upplevelseidrott i samhället. Men det är en stor skillnad att konstruktivt diskutera exempelvis en laguttagning mot att exempelvis uttrycka sig nedsättande om personers utseende. Där är det senare överhuvudtaget inte relevant.

Linus Ölund är center i Brynäs IF, har spelat för Tre Kronor och är draftad av NHL-organisationen Pittsburgh Penguins.

— Vi ska självklart ha konstruktiv kritik när vi är dåliga. Men om vill vi att våra barn och unga ska vara schysstare kompisar mot varandra är det inte mer än rätt att vi vuxna visar vägen genom att tänka på hur vi uttrycker oss. Vi spelare uppmanar därför alla våra supportrar, unga som gamla, att vara goda exempel för de yngsta Brynäsarna runtom i Sverige.

Brynäs IF:s huvudpartners har också reagerat över klimatet i föreningens kommentarsfält.

— Redan i slutet av förra säsongen pratade vi runt fikabordet på Bilbolaget om tonen i Brynäs kommentarsfält, det handlar inte alls om konstruktiv kritik utan om direkta påhopp. Vi funderade mycket på hur det känns att läsa sådana saker om sig själv och vad den som sitter bakom tangenterna, ofta dold bakom ett alias och skriver sådana saker önskar sig för reaktion. Jag skulle önska att vi alla visade större omtanke och respekt för varandra. Och att det är en självklarhet att hålla god ton i alla lägen när vi pratar med varandra och om varandra så väl när vi möts som när vi använder sociala medier. Och det borde vara självklart för oss vuxna att vara goda förebilder för våra barn och ungdomar. Jag är glad att Brynäs och En bra start tar tag i den här viktiga frågan och visar att vi vill skapa ett bra samtalsklimat även i våra digitala kanaler, säger Tina Möller, kommunikationschef Bilbolaget Gävleborg.

Våra huvudpartners arbetar precis som Brynäs IF med hållbarhet. Inom den sociala dimensionen har Sandvik Coromant en kärnvärdering om ”fair play”.

— För oss på Sandvik Coromant är inkludering, att alla känner sig sedda och hörda, av allra största vikt. Vad man säger och hur man säger saker har stor inverkan på trivsel och hur väl man lyckas prestera – såväl i arbetslivet som på fritiden. En av våra kärnvärderingar är Fair Play – som belyser hur vi uppträder och behandlar medmänniskor, oavsett om vi möts personligen eller i sociala medier. För oss är det oerhört viktigt att bemöta och behandla alla på ett bra sätt, säger Björn Roodzant, Vice President, Marketing and Communications.

Ann-Sofie Wesslén-Weiler, hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Gävleborg:

— Det är så självklart för oss att driva den här frågan tillsammans med Brynäs IF. Vi ser hur ohälsan ökar hos unga, de som är vår framtid. Vi som vuxna behöver alla ta vårt ansvar här för att barn och unga ska må bra och känna förtroende för varandra och vuxna.

Gävle kommuns kommunalråd Jörgen Edsvik (S):

— Tillsammans med En bra start vill Gävle kommun uppnå en ökad samhällsnytta för att barn och unga ska växa och må bra. Att ha en god ton i samtal, motverka mobbing och vara goda förebilder för våra unga är en viktig del i detta.