Ishockeyns roll i hållbarhet

Ett ekosystem för hållbarhet med ishockeyn i centrum

 

Brynäs IF har sedan 1939 varit en hockeyklubb med ishockeyn som kärnprodukt. Så är det fortsättningsvis också. Under den mer nutida historien har vi också utökat kärnprodukten med vårt hållbarhetsarbete, som spänner över samtliga verksamhetsområden.

Det är i dag fundamentalt att Brynäs IF bedriver en hållbar ishockey, och vi ska förklara varför.

För oss handlar det om ett ekosystem. När vi använder vår kraft från ishockeyn till att skapa positiva effekter för människor och miljö så sätter det en mängd positiva krafter i rörelse. Vi skapar fler, starkare och mer aktiva partnerskap på högre ekonomiska nivåer – som i sin tur gynnar både oss och vår omvärld. Över tid är vi också övertygade att vår ambition att vara bra för människor och miljö även ger oss fler supportrar, medlemmar och publik. När det ekosystemet är satt i rörelse uppstår, som en naturlig följd, både samhällsnyttiga värden, sportslig utveckling och ekonomisk stabilitet.

Vårt övergripande hållbarhetsarbete kan delas upp i tre så kallade dimensioner. En som rör det sociala, en som rör klimatet och en som rör ekonomin.

Samtliga tre år både inåt- och utåtriktade, vilket betyder att det genererar positiva effekter både internt i föreningen – och externt ut i samhället.

 

Kraften i Brynäs hållbarhetsarbete, och i det En bra start, genereras från den framgångssaga föreningen haft på isen sedan ishockeyn bildades 1939. Det är därför avgörande att ett hållbarhetsarbete bidrar till att säkerställa att den motorn ishockeyn är fortsätter att generera kraft in i varumärket och hållbarhetsarbetet. Därav det vi kallar ett ekosystem.

Inom den sociala dimensionen arbetar vi för att skapa välmående och hälsa. Det rymmer exempelvis att verka för jämlikhet, vilket involverar vår satsning på en bredare och spetsigare verksamhet för dam- och flickhockey. Det rymmer arbetet mot hjärnskakningar i sporten, vårt partnerskap med UNICEF för världen barn med mera.

Ett annat exempel som grundar sig i den sociala dimensionen, men också har synergier med de två övriga är vår sociala verksamhet En bra start. Där kämpar vi dagligen för att ge barn och unga en bra start i livet, och träffar årligen drygt 20 000 barn genom våra olika aktiviteter. Genom att göra det har vi bland annat interagerat med barn i klimatfrågor – och varje möte med barn är en möjlighet att skapa framtidens supportrar till Brynäs IF. En bra start kan vara vägen in till ett säsongskort på ståplats, ett medlemskap, ett framtida partnerskap med mera som över tid utvecklar både inramningen i arenan och föreningens ekonomiska stabilitet.

Inom klimatdimensionen är det en hygienfaktor att Brynäs IF bedriver sin verksamhet med ett ansvarsfullt klimatperspektiv. Det är viktigt att vi klimatanpassar vår arena så smart vi kan och att vi ständigt ser över frågor som hur vi reser till matcher, hur vi kan minska matsvinnet i restaurangen och hur vi effektiviserar vattenkonsumtionen.

Den ekonomiska hållbarhetdimensionen är förstås direkt avgörande för vår existens. Utan en sund och stabil ekonomi kan inte Brynäs IF bedriva vår verksamhet; varken elit, junior, ungdom, arenabolaget eller En bra start. Det är därför av högsta vikt att vi över säkerställer en finansiell stabilitet som ständigt låter oss tävla om att vara i framkant inom svensk hockey.

Inom det sociala hållbarhetsprogrammet En bra start arrangerar verksamheten årligen ”Barnkonventionens dag” där tusentals barn bjuds in för att fira och uppmärksamma barns rättigheter. Under åren har artister som Molly Sandén, Samir och Viktor samt Panetoz uppträtt.

 

Får föreningar och organisationer tjäna pengar på samhällsnytta och hållbarhetsarbete? Vi måste göra det. Annars går vi under och samhället blir utan den positiva kraft vi står för i dag och vill stå för i ännu större utsträckning i morgon.

För att driva ett framgångsrikt hållbarhetsarbete över tid är det essentiellt att det förstärker en förenings finansiella stabilitet snarare än att förbrukar redan etablerade resurser.

Vi ska förklara hur det fungerar.

Idrotten är en av de absolut starkaste globala krafterna. Klubbar som FC Barcelona, Real Madrid, Manchester United tillhör de starkaste opinionsbildarna och ”influencerna” i världen. Deras val har möjlighet att påverka hela generationer. Lek med tanken att världens tio största fotbollsklubbar går samman med världens tio största företag och tar ställning för exempelvis jämlikhets- och klimatfrågor. Vilken potential det skulle ha. Hela världen – inte bara de idrottsintresserade – skulle prata om det. Och det är genom att inleda diskussioner och medvetengöra människor som förändring kan börja ske.

Inom ishockeyn tillhör Brynäs IF inte bara Sveriges största föreningar. Bland European Hockey Alliance 86 medlemsklubbar är vi en av de största – och därigenom också en av de globalt ledande utanför NHL. Inom ishockeyn är vi kort och gott en internationell faktor – där våra val och handlingar spelar roll.

 

Den positionen har vi inte byggt via nutidens hållbarhetsarbete. Den kommer ursprungligen via ishockeyn. Via vår fantastiska storhetsera med nio SM-guld på två årtioenden från 1960 till 1980. Den har vi legendarer som Tord Lundström, Stigge Salming, Inge Hammarström, Lars-Göran Nilsson med flera att tacka för.

Ända sedan legendarernas era har Brynäs IF haft en unik position i Gävle, regionen och över hela Hockeysverige. Var vi än spelar i vårt land så är det Brynäsare där. Från Malmö i syd till Luleå i norr. Det är ishockeyn som förenar människor, skapar nya Brynäsare och genererar kraften till oken och den rena dräkten. Det är fortsatt i dag spelarna i våra nuvarande representationslag som befäster vår position och röst i samhället. Det är viktigt att komma ihåg.
Brynäs IF:s upplevelseidrott med våra representationslags matcher förgyller vardagen för mängder av människor genom att skapa både mening och tillhörighet via passionen för vår förening. Ett enormt socialt värde i sig.

 

”Stigge” Salming och övriga Brynäslegendarer ligger genom sina enorma framgångar på 60- och 70-talet bakom att Brynäs IF än i dag har en enorm kraft i sitt varumärke. Den kraften ligger till grund för att föreningen har en möjlighet att bära ut positiva hållbarhetsvärden i samhället och de 500 000 Brynäsare som uppskattas finnas i Sverige.

Våra största partners skulle kunna välja att investera i sina partnerskap tillsammans med andra. Men de gör det med oss. För allt vi beskrivit ovan.

För att vi framåt ska kunna fortsätta driva för en mer hållbar värld tillsammans med våra partners måste vi säkerställa att vi behåller alla de goda värden ishockeyn tillfört genom historien. Vi måste säkerställa att vi kontinuerligt tävlar på högsta nivå i svensk ishockey – och föder nya idoler och hjältar till vår publik. Det gör vi genom att ständigt vara i framkant i svensk hockeys ekonomi. Över tid är det bästa inte att vinna en gång, utan om att sätta sig i position för att kunna vinna ofta.

 

Jämför med exempelvis Leicester som vann Premier League sensationellt en gång, eller FC Barcelona som via sin särställning har satt sig i position för att kunna vinna år efter år efter år i årtionde efter årtionde. Brynäs IF var den klubben på 60- och 70-talet. Och även om konkurrensen är större i dag så är det den position vi alltid ska sträva och sikta mot. För ju mer vi vinner på isen, desto större kraft kan vi generera för oss och våra partners i vårt gemensamma hållbarhetsarbete utanför den.

Och just därför är en avgörande aspekt att vårt hållbarhetsarbete inte förbrukar tidigare resurser, utan förstärker och tillför nya.

Lyckas vi med det kommer vi kunna behålla och förstärka kraften i klubbmärket. Den som gör att exempelvis alla barn och unga som möter En bra start och våra spelare får en extra injektion och glädje i sin vardag – och kommer hem stolta till sina föräldrar, vänner och omgivning och berättar att de umgåtts med Brynäs IF.

 

Därför behöver vi se på allt vi gör med ishockeyn i centrum.

Gör vi det väl har vi ett ekosystem där alla delar påverkar varandra i positiv riktning – och där vi verkligt aspirerar på att uppnå vår vision att skapa vinnare på och vid sidan av isen.