Symbolen

Europas mest unika dräkt

Ishockeyns förste och ende i sitt slag i Europa. Framröstad till svensk hockeys estetiskt vackraste varje år sedan reklamen försvann.

Men det är egentligen sekundärt.

Den rena dräkten symboliserar våra huvudpartners förflyttning från exponering till samhällsnytta. Från traditionell tröjreklam till det arbetet de tillsammans gör via En bra start.

Och du, för varje tröja vi säljer går 70 kronor till vårt arbete för UNICEF. Genom att köpa den rena dräkten bidrar du till att barn världen över får en bättre chans till En bra start i livet.

Bra, va?

”Aftonbladet | Lördag 14 september 2019”

Här är Brynäs passning till övriga klubbar.
   Under uppvärmningen inför SHL-premiären mot Frölunda kom spelarna ut med tröjor fulla med reklam.
   Och budskapet var tydligt: ”Vi hade kunnat se ut som alla andra – men det gör vi inte”.

– Artikeln i Sportbladet

Den rena dräkten – en symbol för barns rättigheter

I augusti 2014 presenterade Brynäs IF en spännande nyhet inför säsongen 2014/2015, den stora nyheten var att föreningen från och med nu skulle spela i en ren matchdräkt helt fri från reklam.

Den rena dräkten skapades i och med att Brynäs IF som första hockeyklubb i världen inledde ett långsiktigt samarbete med UNICEF. Endast loggorna för Brynäs IF, UNICEF och den sociala verksamheten En bra start finns med på matchdräkten. Den rena dräkten är en symbol för de arbete som Brynäs IF gör i verksamheten En bra start tillsammans med partners, UNICEF, fans, medlemmar, spelare och medarbetare.

Brynäs IF:s huvudpartners möjliggör genom sitt partnerskap att Brynäs IF kan spela i en reklamfri matchdräkt. Den reklamfria dräkten påvisar den väg från exponering till samhällsnytta som huvudpartners gör tillsammans med Brynäs IF och UNICEF.

Den rena dräkten används av Brynäs IF herrlag, damlag och J20 lag vid varje match, såväl hemmamatcher i Gavlerinken som vid bortamatcher i arenor runt om i hela Sverige.

Den rena matchtröjan aktiveras varje säsong som ett kommunikationsverktyg för verksamheten En Bra Start. Exempelvis under säsongen 16/17 valde Brynäs IF tillsammans med huvudpartners att aktivera den rena dräkten genom att kommunicera ut de värdeord som barnen i Gävle tycker är viktiga för att barn ska få en bra start i livet.